The Socioconstructivist Approach for the Teaching Process in the Training Conditions of COVID-19
Keywords:
socioconstructivist didactic approach, training process, COVID-19.Abstract
Introduction: The current condition marked by the Covid 19 require graduating professionals who resolve with integrity, Independence and in a creative way, the problems that arise in the exercise of their work activity. Objective: To show, organically and in the context of the pandemic, the arguments regarding the importance of the socioconstructivist didactic approach focused on the development of logical-intellectual and professional skills. Development: A qualitative study was carried out on the socioconstructivist approach and the teaching process in the training conditions of COVID-19. A bibliographic review was carried out based on theoretical inquiries such as logical-historical analysis and documental analysis, with vast information that served as a source of knowledge about the professional training process demanded nowadays. A challenge is imposed on the training process and its main actors (professors and students), because the assimilation of contents by anybody who learns must be based on the development of the logical-professional skills included in the professional profile. This requires a teaching leadership for encouraging the development of theoretical-systemic, critical and creative thinking, closely related to values and to work ethics. Conclusions: The socioconstructivist didactic approach focused on the development of logical-intellectual and professional skills imposes a challenge to the training process and its main actors (teachers and students), due to the assimilation of contents by learners based on the development of logical-intellectual and professional skills, included in the professional profile.Downloads
Published
2021-09-08
Issue
Section
Artículos Originales
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.