Theoretical-methodological conception in view of the formation of a model of action in comprehensive medical care from psychology
Keywords:
theoretical-methodological conception, formation, mode of action, comprehensive medical care, psychology.Abstract
Introduction: The recent curricular improvement of the medical major in Cuban higher education brings about the search for scientific alternatives that contribute to systematization of the training process for comprehensive medical care in essential healthcare services.
Objective: To present a theoretical-methodological conception for the formation of a mode of action in comprehensive medical care from the psychology discipline.
Methods: The research process followed a mixed or multimodal methodological approach, under a mixed sequential explanatory design, in which theoretical and empirical methods were integrated, as well as information analysis and data processing. This was developed, between September 2016 and January 2019, in the medical major of Villa Clara University of Medical Sciences, and covered the moments of exploration, design and assessment of the proposed scientific result.
Results: It was possible to define the scientific connotation of the proposed theoretical-methodological conception, in response to the formal structure for the formation of a mode of action in comprehensive medical care and the logical way of its link with the psychology discipline.
Conclusions: It was established that a theoretical-methodological conception for the formation of a mode of action in comprehensive medical care from the psychology discipline must integrate, into its structure, the general foundations that support its internal logic, as well as the theoretical-conceptual and methodological-instrumental components that define its organization and practical implementation.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.