A System of Procedures for the Interdisciplinary Training of the Dill “To Diagnose” in Dermatology Residents
Keywords:
interdisciplinary practices/standards, laboratories, Dermatology/education.Abstract
Introduction: Laboratory practices provide the ability that allows corroborating the diagnosis of skin and adnexal diseases after a presumptive diagnosis, with the use of the clinical method. This is supported by the requirements established in the standardization documents of this training process.
Objective: To propose a system of procedures for the interdisciplinary training of the skill "to diagnose dermatological diseases" in Dermatology residents, based on insufficiencies detected in the specialty program.
Methods: The research was qualitative and consisted in a descriptive study carried out in Hospital General Docente Dr. Antonio Luaces Iraola, of Ciego de Avila, from 2018 to 2022. The work was done with the entire population made up of 16 first-year residents in Dermatology. Theoretical, empirical and statistical methods were used.
Results: In the proposed system of procedures, strengths and weaknesses are specified, together with general objective, methodological guidelines, precision of specific objectives and system of actions for each procedure, as well as system of control and evaluation of the effectiveness of the actions. Demonstrating the received formation for the diagnostic skill, through a real clinical case, revealed as essential the logical consecutivity of the resident's actions from the medical attention of the case and the formulation of the presumptive diagnosis to the establishment of the corroborative diagnosis in the laboratories of pathological anatomy, microbiology and medical parasitology.
Conclusions: A system of procedures is provided that makes possible the formation of the skill "to diagnose dermatological diseases" in residents, with sequential, interdisciplinary and investigative character.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.