Learning and the new information and communication technologies
Keywords:
learning, technology, education, connectivism.Abstract
The new information and communication technologies add progressive changes in the current teaching system, as long as the influence of technological innovation fosters new ways of conceiving learning. For this reason, conceptions, processes and paradigms of the teaching-educational activity have gradually migrated from the traditional to the techno-pedagogical model. Based on this, the objective was to expose the aspects related to learning, the different theories that support it and the most significant elements related to learning and learning networks. The study used the contrast between theoretical methods, such as the historical-logical, as well as theoretical systematization for gathering information, construction, the development and the final structuring of the product. The results were focused on updating the theoretical knowledge of learning and the new information and communication technologies, in order to encourage the research community to deepen on the subject. The new information and communication technologies give learning a more autonomous character, and increase, in turn, its social character, due to the continuous development in the Web, in social networks and in virtual learning environments and communities in the Internet. In turn, connectivism has made it possible to establish new ways of conceiving education, by adequately articulating the technological with the pedagogical, through a process of continuous training for the professor regarding issues of technology applied to education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
