Motivational learning strategies used by first-year dental medicine students from Camagüey
Keywords:
higher medical education, learning strategies, motivational strategies.Abstract
Introduction: Motivational strategies involve procedures for promoting emotionally adaptive states, for managing individual well-being, as well as for allowing optimal cognitive and behavioral performance. In the academic field, they improve learning and performance.
Objective: To determine motivational learning strategies used by first-year dental medicine students from University of Medical Sciences of Camagüey.
Methods: A descriptive and cross-sectional research was carried out in the Dental Medicine School of Camagüey. The universe consisted of 22 first-year students enrolled in the 2019-2020 academic year to whom the Motivational Learning Strategies Scale was applied. For the study, 42 items were chosen out of the total of 78 that made up the Scale’s questionnaire. The data were processed using descriptive statistics.
Results: Among the most used strategies were those related to the component value (59.1% in the female sex) and the component affectivity (53.3% in the male sex). The achievement assessment strategy was the most used by females (80.3%) and males (73.3%), followed by generation of positive expectations (80% by males).
Conclusions: The strategies for assessing achievement and generating positive expectations were the most used in both sexes. The need for developing and improving a greater number of motivational strategies was confirmed. Those that improved effective learning were encouraged.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.