A Holistic Approach to Develop Statistical Competencies in Research on Health Information Systems
Keywords:
statistical competency, statistical thinking, health information system, holistic approach, professional improvement.Abstract
Introduction: This article presents a holistic approach to the development of statistical competences for research on health information systems through professional development. The need is recognized to cultivate statistical thinking among the professionals in charge of researching such systems, because it allows deepening the understanding and analysis of data, informed decision making, as well as clear and accurate communication of relevant information.
Objective: To provide the foundations for the statistical competencies that favor efficient research on health information systems, from a pedagogical model with a holistic approach and oriented to professional improvement.
Methods: A theoretical approach based on content analysis of relevant theoretical sources and systemic modeling with a holistic-configurational approach was used as a basis to identify concepts and arguments related to statistical competencies that allow efficient research on health information systems.
Results: Eight statistical competencies were given foundations, in as much as they favor efficient research on health information systems, based on a pedagogical model with a holistic approach oriented to professional improvement, which relates the argumentation of the statistical sense of these systems with their modeling.
Conclusions: The pedagogical model with a holistic approach give foundations to the development of statistical competencies that favor the efficient research on health information systems, by providing a theoretical-practical basis that supports, from professional improvement, the formation of a statistical culture, reasoning and thinking oriented to the management of valid and reliable information for decision making in the health field.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.