Characterization of the tutor as a key actor in the training of the family medicine physician
Keywords:
training tutor, resident, Family Medicine.Abstract
Introduction: Medical education and practice make up a dialectical pair, from which tutors emerge as leading actors of training processes, with knowledge, skills and experience to guide learners towards their comprehensive development.
Objective: To characterize tutor training in the process of formation of the Family Medicine resident in La Habana Vieja Municipality in the period from January to June 2019.
Methods: A descriptive pedagogical research was carried out in the postgraduate area. The universe and the sample consisted of 75 physicians who provided tutorship for training Family Medicine residents. Theoretical and empirical methods were applied. To obtain the information, a documental analysis was carried out and a survey was applied, with prior informed consent.
Results: 42.7% of the participants had experience as tutors and were in the group between one and three years, while 54.7% had been specialists for five to ten years. The highest representation group (65.3%) did not hold a teaching or scientific rank. The master's degree in higher medical education was the training activity with the highest representation (15.9%). 86.6% expressed that they were not carrying out any research, while 53.3% have not participated in scientific events. Only 24% of the tutors specified that they have published in high-impact journals.
Conclusions: There are shortcomings in tutor training, a reason why it is necessary to implement strategies, such as the creation of a tutorial work commission at the level of the teaching department.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.